Rijpe Bananen Eten

ripe-banana-216947_960_720

Positieve effecten van rijpe bananen!

Vele mensen gooien bananen weg als ze overrijp zijne en onder de vlekken zitten, omdat ze dan niet goed meer zouden zijn. Hoe meer bruine plekken, hoe rijper de banaan. Uit onderzoeken blijkt dat de positieve effecten van bananen op de gezondheid juist toenemen naarmate de vruchten rijper worden. Deze effecten zijn toe te wijzen aam de Tumor Necrose Factor.
TNF is een stof die kankercellen helpt te bestrijden. Samen met de grote dosis antioxidanten helpen ze de activiteiten van witte bloedcellen ter verhogen en ze versterken daarmee het immuunsysteem. Daarnaast bevatten rijpe bananen veel kalium en ze hepen daarmee uw bloeddruk te verlagen door je kalium/natrium balans te herstellen. De meeste bewerkte en verpakte producten bevatten juist veel natrium die de balans tussen deze twee mineralen verstoort. Profiteer daarom van alle voordelen van rijpe bananen en gooi ze niet weg. Vergeet niet ze op de juiste manier te combineren om de voedingswaarde volledig te benutten. Als je bijvoorbeeld brood met banaan eet, verstoor je  je spijsvertering en stofwisseling en maak je een beerput van je darmen.

 

Bananen met bruine plekken worden vaak weggegooid. Je gaat een bijna verrotte banaan toch niet opeten? Think again, want bruin gevlekte bananen kunnen kanker tegengaan en hebben daarnaast nog veel meer gezondheidsvoordelen.

Uit een Japans wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat overrijpe bananen helemaal niet zo verkeerd zijn. Bruine vlekjes op de schil van een banaan zijn een teken dat de banaan rijper wordt, maar nu blijkt dus ook dat het betekent dat het fruitstuk betere kwaliteiten bevat om je immuunsysteem te versterken. Bananen bevatten het stofje Tumor Necrose Factor (TNF), een stofje dat kanker bestrijdt. In combinatie met een hoog niveau van antioxidanten, die bananen tevens bevatten, helpen ze bij het verhogen van witte bloedcellen en dat versterkt het immuunsysteem eveneens.

Ook zijn de overrijpe bananen goed voor mensen met een verhoogde bloeddruk, maagzuur, ijzertekort, vermoeidheid, maagzweren, depressies, verstoppingen en koorts. De onderzoekers raden aan om twee bananen per dag te eten.

Geef je overrijpe bananen dus niet zomaar een enkeltje prullenbak!

 

Gezondheid en VoedingGezondheid en VoedingGezondheid en Voeding

Je weet dat de bananen in je keuken, naarmate ze langer liggen, bruiner en zoeter worden. Dit komt omdat de enzymen in de banaan het zetmeel omzetten, wat minder zoet is, in suiker. Fruitsuiker wel te verstaan wat gezond voor je is.

Door dit omzetten is de banaan ook eenvoudiger op te nemen voor je darmen. Nu hebben Japanse onderzoekers ook nog eens ontdekt dat een rijpe banaan meer antioxidanten bevat. Maar er is nog meer. De donkere plekken die ontstaan na het rijpen, bevatten stoffen die kwaadaardige cellen tegen gaan waaronder kanker.

Hoe donkerder de plekken hoe sterker de werking is, een rijpe banaan bevat tot 8 x meer van deze stoffen dan een onrijpe banaan.

Wat is de beste tijd om een banaan te eten?

Dat is wanneer deze volledig rijp is. Behalve wanneer je last hebt van diabetes type 2, dan is het slim om de rijpe banaan samen te eten met een noten pasta, zoals pindakaas. De vetten in pindakaas vertragen de opname van suikers in je bloedbaan, zodat het niet in 1 x in je bloed terecht komt en het makkelijker opneembaar is voor je lichaam.