Zelfvertrouwen

Witte rozenEigenwaarde

 Wat is het toch jammer dat we ons zelfvertrouwen vaak baseren op goedkeuring van anderen. Want als we de pluim niet krijgen, voelen we ons miserabel.
De truc is dus: meer zelfwaardering !

1)    Leef van binnen uit!
Doe de dingen waar het hart naar uitgaat, dingen die je bevredigen en blij maken. Hoe? Door de verwachtingen die anderen van je hebben los te laten. Laat alles wat ‘moet’ en ‘hoort’ los en vraag u af welke daden en gedachten de meeste voldoening schenken. Kortom, leef van binnenuit, niet van buitenaf .

2)    Blijf de grenzen verleggen.
Door dingen te doen die nieuw en niet zo eenvoudig zijn maar in principe wel haalbaar, verleggen we steeds onze grenen een beetje en blijven we niet hangen in onze comfortzone. Als die dingen dan ook lukken, geeft dat zelfvertrouwen- kijk, dat heb i toch maar mooi  gedaan- en daarmee groeit onze zelfwaardering.

3)    Wees mild voor jezelf
Probeer niet te veel en te hard af te rekenen op wat je doet. Probeer die kritische stem in je hoofd uit te schakelen. In plaats van onszelf vermanend toe te spreken wanneer we iets ‘fout’ hebben gedaan, zo van jemig hoe kan ik zo stom zijn! Kunnen  wij ook zeggen: ik heb mijn best gedaan. De volgende keer pak ik het anders aan!

4)    Probeer niet te kritisch te zijn
Goede bedoelingen pakken niet altijd goed uit. We proberen bijvoorbeeld geduldig te zij met een klieren kind maar betrappen onszelf toch op korzeligheid. Uit onderzoek blijkt dat het helpt om dan mild te zijn voor jezelf. De kans dat het de volgende keer wel lukt om geduldig te zijn, neem toe als we meer mededogen met onszelf hebben.

5)    Kijk waar wat goed gaat
Daar kunnen wij onszelf in trainen door bijvoorbeeld iedere avond drie dingen op te schrijven of te bedenken die we die dag goed hebben gedaan. In het beging kost dit misschien moeite, maar gaandeweg worden we beter i het herkennen en benoemen van positieve acties van onszelf.

6)    Accepteer waar je niet goed in bent
Onze menselijkheid erkennen, is volgen de Amerikaanse professor Kristin Neffe belangrijk bij het ontwikkelen van zelfcompassie. Zij schrijft: dat betekend dat wij inzien dat lijden en gevoelens van persoonlijk tekortschieten deel uitmaken van de menselijke ervaring, dat die de dingen zijn waar we allemaal met te maken hebben.

7)    Besef dat nooit iedereen tevreden gesteld kan worden
Net als wijzelf verwachtingen hebben waar anderen niet aan kunnen voldoen, geldt dit omgekeerd natuurlijk ook. Wie zich teveel richt op het tegemoetkomen aan de verwachting van anderen, komt bedrogen uit! Dat is een onbegonnen zaak.

8)    Erken dat niemand perfect is
perfectionisme heeft niets met te maken met gezonde prestaties en groei. Het is een vorm van zelfbescherming. Terwijl het ons er juist van weerhoudt om onze vleugels uit te slaan. Dus zeg ’s ochtends tegen jezelf: “vandaag is het goed genoeg als ik alleen mijn best doe”

9)    Wees zelf ook tevreden
Goed om te beseffen: pas als hetgeen waarvoor iemand ons prijst voor onszelf ook echt belangrijk is en we er zelf tevreden over zijn, krijgt de goedkeuring van een ander echt waarde. Zo niet, dan blijft de waardering of goedkeuring leeg en voelen we het niet van binnen.

10) We mogen verlangen naar goedkeuring
Mensen vinden het fijn om te horen dat anderen hen waarderen. Het is ook niet onverstandig om naar onderen te luisteren. Maar, blijf kritisch. Geeft iemand nuttige feedback waar we iets mee kunnen, of wil hij iets waar we niet aan willen of kunnen voldoen? Iedereen beslist uiteindelijk zelf om de feedback wel of niet te gebruiken.

 

1452484_203422113174767_1285420006_n